söndag 29 september 2013

Servettringar i trolldeg


Närbild på servettring


Recept
  •  blanda ihop
  • knåda degen i minst 10 min (ev marberedare)
  • lufttorka - eller - baka i ugn 80* i 12 tim - eller - micro lägsta (upptining) 5 min öppna luckan 5 min i ca 20 min
  • måla i akryl/vattenfärger
  • lacka efter torkat i ca 24 rim 
 Jag använde en skål för att lägga i flätorna och arbeta med kanten på skålen där servettringarna förvaras och används som dekoratio på bordet---JUL med ris eller mossa med tomtar
En tom hushållsrulle var mall till servettringarna.
Blad skars ut av en kavlad degbit och lingonen rullades kulor. En pensel med vatten för att limma fast alla småsaker.
Sedan lufttorka  -  måla  -  lacka.....


Namn kan ju också skrivas på servettringarna.

Finns massor av roligt att göra tillsammans med barn och barnbarn så lycka till och låt fantasin flöda...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar